Kostki
Napisaliśmy już wiele o grach fabularnych. Więc wiesz, że nie wszystko opiera się na wyobraźni, taktyce czy aktorstwie. To również losowość za którą odpowiadają kostki. Dla wielu erpegowców kostki, małe kawałki plastiku w różnych kolorach i kształtach, to coś więcej. Zbierają je, kolekcjonują i po prostu lubią. Niektórzy mają swoje ulubione kostki, które (jak twierdzą) dają im dobre wyniki.
W grach fabularnych najczęściej korzysta się z kości wielościennych. Ich nazwy pochodzą od liczby ścianek, które dana kość posiada. Dlatego też spotykamy kości: czworościenne, sześcienne (sześciościenne), ośmiościenne, dwudziestościnne, itp. Często czytając podręczniki, artykuły lub karty postaci napotkasz na zapisy: k4, k8, k10, itp. Skróty te określają właśnie dany rodzaj kości wykorzystany w czasie gry. Odnosząc się do tego zapisu gracze RPG popularnie "mówią" na kości "k-czwórki", "k-ósemki", "k-dwunastki", "k-setki" itp.
Standardowy zestaw zawiera siedem różnych kości: k4, k6, k8, k10, k12, k20 i k100. Ostatnia z kości - k100 - ma kształt kości k10, jednak zamiast liczb od 0 do 9 zawiera kolejne dziesiątki od 00 do 90.
To jakich kostek będziecie potrzebowali określi system wybrany do wspólnej zabawy przez Was.
Ciekawostka: niekiedy można grać w gry fabularne bez użycia kostek. Dowiedz się więcej na stronie Style grania.
W grach fabularnych najczęściej korzysta się z kości wielościennych. Ich nazwy pochodzą od liczby ścianek, które dana kość posiada. Dlatego też spotykamy kości: czworościenne, sześcienne (sześciościenne), ośmiościenne, dwudziestościnne, itp. Często czytając podręczniki, artykuły lub karty postaci napotkasz na zapisy: k4, k8, k10, itp. Skróty te określają właśnie dany rodzaj kości wykorzystany w czasie gry. Odnosząc się do tego zapisu gracze RPG popularnie "mówią" na kości "k-czwórki", "k-ósemki", "k-dwunastki", "k-setki" itp.
Standardowy zestaw zawiera siedem różnych kości: k4, k6, k8, k10, k12, k20 i k100. Ostatnia z kości - k100 - ma kształt kości k10, jednak zamiast liczb od 0 do 9 zawiera kolejne dziesiątki od 00 do 90.
To jakich kostek będziecie potrzebowali określi system wybrany do wspólnej zabawy przez Was.
Ciekawostka: niekiedy można grać w gry fabularne bez użycia kostek. Dowiedz się więcej na stronie Style grania.
- Q-workszop - wzorzyste kostki polskiej firmy które są popularne w całym świecie
- Chessex - strona amerykańskiego producenta kostek
- Crystal Caste - amerykańska firma produkująca kostki o nietypowych kształtach
- Allegro
To są wszystkie rekwizyty, które są potrzebne do grania. Reszta to jedynie dodatki.
Karty Postaci
To kluczowy i ważny element gier fabularnych. W języku angielskim czasami nazywa się gry fabularne Pen&Paper (papier ołówek) właśnie z tego powodu że często wystarczą tylko te dwie aby zagrać.
Karta postaci ma za zadanie ułatwić zabawę uczestnikom sesji, oraz w wielu wypadkach nadać klimat rozgrywce. Zawiera bowiem opis twojego bohatera wsparty elementami ze świata gry i mechaniką. Oznacza to, że postać opisana jest za pomocą różnych współczynników, których liczba jest większa lub mniejsza, w zależności od systemu, w który gracie. Najczęściej podczas gry korzysta się z gotowych wzorów kart postaci, które są różne dla poszczególnych systemów. Można spotkać się też z wersjami tworzonymi przez fanów danej gry.
Wzory kart postaci są za darmo dostępne w Internecie na stronach wydawców i portalach dotyczących gier RPG.
Podsumowując: Przygotuj ołówek (lub coś innego do pisania), kartę postaci i kartkę papieru - przyda się do notatek.
Karta postaci ma za zadanie ułatwić zabawę uczestnikom sesji, oraz w wielu wypadkach nadać klimat rozgrywce. Zawiera bowiem opis twojego bohatera wsparty elementami ze świata gry i mechaniką. Oznacza to, że postać opisana jest za pomocą różnych współczynników, których liczba jest większa lub mniejsza, w zależności od systemu, w który gracie. Najczęściej podczas gry korzysta się z gotowych wzorów kart postaci, które są różne dla poszczególnych systemów. Można spotkać się też z wersjami tworzonymi przez fanów danej gry.
Wzory kart postaci są za darmo dostępne w Internecie na stronach wydawców i portalach dotyczących gier RPG.
- Kartmistrz - serwis poświęcony kartom postaci
Podsumowując: Przygotuj ołówek (lub coś innego do pisania), kartę postaci i kartkę papieru - przyda się do notatek.
Stroje
Przebieranie się nie jest obowiązkowe. Po prostu niektórzy tak lubią. czasami nawet niewielki element stroju może nadać charakteru twojej postaci, inspirować innych graczy i mistrza gry a Tobie może pomoc w lepszym wczuciu się. Na pewno stroje przydadzą się Tobie jeśli zainteresuje Cię temat LARPów (poczytaj więcej).
Wystrój
Podobnie jak stroje nie jest to obowiązkowe i bardzo wiele osób obywa się doskonale bez takich rekwizytów. Osoby którym podoba się temat zapraszam pod te same linki co stroje oraz zachęcam do odwiedzenia kilku miejsc:
- targ staroci - jeśli zdecydujesz się na granie w światach fantasy możesz umilić sobie sesje stylizowanym kuflem, repliką sztyletu czy porcelanową czaszką.
- wyprzedaże - w sklepach przeróżnych można dostać wiele ciekawych rekwizytów. Kolorowe lampki, znaczniki...
- strych - czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego
Inne przydatne gadżety
Podobnie jak w przypadku przebrań i elementów wystroju wymienione poniżej rekwizyty nie są obowiązkowe. Wielu graczy i mistrzów gry korzysta z tych przedmiotów, gdyż albo nadają klimat, albo ułatwiają grę, albo po prostu je lubią.
- Mata do gry - specjalne gumowe podkładki przydatne przy rzutach kośćmi.
- Odtwarzacz muzyki - niektórzy mistrzowie gry specjalnie na sesję wyszukują klimatycznej muzyki.
- Figurki postaci - ręcznie malowane figurki przedstawiające postacie odgrywane przez graczy. Doskonale nadają się do pokazania położenia postaci podczas sesji i pobudzają przy tym wyobraźnię. Można je nabyć w Internecie lub sklepach hobbistycznych.
- Znaczniki - malutkie przedmioty przydatne odliczania ważnych wskaźników lub po prostu zaznaczania różnych elementów na mapce.
- Arkusze papieru - dodatkowy papier przydaje się do tworzenia mapek i robienia rysunków.
- Karty do gry - w niektórych systemach są wymaganym elementem gry, w pozostałych mogą służyć jako element wystroju lub przebrania.
- Sakiewki i kubki do kości - erpegowcy przechowują w nich kości.